Ahad, 22 April 2012

Sejarah Kejatuhan Kerajaan Islam Terakhir Siri 3

Sebahagian daripada rakyat sudah mulai merasa bahawa bangsa mereka tidak lagi menjadi sebahagian daripada negara Uthmaniyah. Dari situlah bermulanya kejatuhan negara Islam. Rakyat berlaianan keturunan bermusuh sesama sendiri dan menuntut kemerdekaan. Kemudian diikuti dengan Perang Dunia I, di mana orang Arab bekerjasama dengan Bristish dan Perancis untuk memberontak melawan Negara Uthmaniyyah. Tetapi kemudiannya mereka dikhianati oleh Inggeris dan Perancis dan menakluk negera mereka.

Photobucket
Istana Al Azem

Abdul Hameed tidak melupakan pembangunan negaranya. Bia banyak membina institusi2 dan pusat perkhidmatan masyarakat seperti pasar Hamedi dan istana Alazem di Damsyik. Dia juga membina banyak masjid2, tempat2 mandi awam, pasar2 dan rumah2 sakit di Kaherah, Demscus, Sanaa, Baghdad dan seluruh bandar2 Islam. Dia juga memberi perhatian kepada pembangunan sistem pendidikan. Uthmaniyah cuba meniru sistem pendidikan Eropah, namun mereka gagal, kecuali di dalam dua bidang, iaitu bidang perubatan dan bidang ketenteraan. Tentera Uthmaniyah tidak selemah yang orang hari ini, fikirkan. Bala tentera meriam(artillary) Uthmaniyah adalah yang terkuat di dunia. Tentera Laut Uthmaniyah sangat terancang dengan baik dan menduduki tempat ketiga armada yang terkuat di dunia selepas Inggeris dan Perancis. Banyak industri muncul seperti kilang senjata, tenunan benang dan kain serta kilang gula. Sistem jalanraya telah diperbaharui, dan pelabuhan2 diperluaskan. Banyak syarikat2 akhbar (newsprint) baru ditubuhkan. Semasa sebelum Perang Dunia Pertama, Mesir, Iraq dan Great Syria telah mempunyai lebih dari 1,300 surat khabar dan majalah.

Akhirnya dalam masa yang sengkat rakyat empayar Uthmaniyah nampak seperti bangun semula untuk perkukuhkan pertahanan negara, tetapi sekutu-sekutu Barat bertekad untuk menghancurkan kesatuan Islam dengan apa-apa kos. Penduduk2 minoriti bukan-Islam di negara Uthmaniyah digunakan oleh Barat untuk mencipta masalah dan menimbulkan ketidakstabilan, terutamanya warganegara beragama Kristian. Negara-negara barat selalu campur tangan dengan dasar domestik Uthmaniyah dengan alasan "melindungi minoriti Kristian."

Barat juga melancarkan kempen menaikan imej Kristian di dunia Islam dengan membina sekolah2 Kristian dan gereja2. Tumpuan utama untuk meraih orang2 Islam menjauhi Islam dengan menyebarkan atau menwar-warkan budaya sosial bertentangan dengan Islam dan juga idea-idea bertentangan di dalam akhbar2 atau majalah2. Banyak syarikat2 pencetakan ditubuhkan bagi tujuan yang sama, untuk meracuni fikiran kaum muslimin dan menyebarkan idea-idea memusnah dan salah faham di antara mereka.

Barat juga membuatkan negara Uthmaniyah sibuk dengan pelbagai masalah dan dengan itu menggunakan minoriti untuk menggalakkan bangsa Armenia memberontak dan mereka membiayai kos revolusi. Inggeris membantu Druz dan Perancis membantu Maronit di Lubnan, dan mereka berdua terlibat dalam peperangan besar yang terpaksa diselesaikan dengan campurtangan tentera Uthmaniyah. Masalah lain ialah antara Muslim dan Kristian berlangsung, dan kadang2 pada suatu masa penduduk Islam di Damsyik mahu menghapuskan penduduk Kristian. Tentera Uthmaniyah sekali lagi masuk campur di saat-saat akhir bagi mengelak pembunuhan dari berlaku. Era konflik antara agama terus-menerus berlaku antara konspirasi Barat dan pertahanan Abdul Hameed dan semua kaum2 muslimin yang setia.

Juga penting untuk menyatakan bahawa hutang negara Uthmaniyah, ketika Abdul Hameed mula berkuasa, adalah 2,528 juta Uthmaniyah Leera emas. Selepas ia dijatuhkan dari kekuasaannya, hutang negara Uthmaniyah hanya 106 juta Leera. Yang bererti ia telah mengurangkan jumlah hutang kepada sekitar 1 / 20 daripada nilai asal. Golongan Turki Muda, yang naik memerintah selepas Abdul Hameed, menambahkan semula hutang negara pada kadar 1300%.

Dengan kejayaan membayar balik hutang, prestasi Abdul Hameed telah digambarkan(dituduh) tidak akan dapat berbelanja untuk tujuan pembangunan. Tetapi tuduhan itu tidak benar. Abdul Hameed telah memasang jaring telegraf (telephone line) antara Yaman, Hijaz, Great Syria, Iraq dan Turki. Lalu kemudiannya ia disambungkan ke baris jaringan telegraf di Iran dan India. Dia berjaya mendapatkan kembali kos projek dalam masa hanya dua tahun kerana penggunaan yang meluas jaringan ini oleh jemaah2 Haji (orang-orang yang pergi ke Mekah untuk menunaikan ibadat haji).

Abdul Hameed sedar bahawa satu-satunya harapan bagi umat Islam adalah dengan cara bersatu-padu untuk menjadi umat Islam yang kuat. Abdul Hameed telah menjangkakan bahawa Barat akan cuba untuk memisah-misahkan negara Islam dan kemudian berurusan secara terus dan berasingan dengan negara2 Islam yang terpisah itu. Satu-satunya cara untuk mencegah dari berlaku adalah melalui penyatuan semua umat2 Islam.

Abdul Hameed memutuskan untuk menunjulkan bahawa kekhalifahan Uthmaniyah sebagai mewakili kepimpinan Dunia Islam. Abdul Hameed mampu menyentuhkan perasaan dan mempengaruhi umat Islam di India dan Pakistan dan ini menyebabkan beberapa masalah kepada Inggeris. Keputusan yang sama telah diambil untuk umat Islam di Rusia dan di republik-republik Soviet selatan lain. Abdul Hameed juga telah gunakan umat Islam untuk berikan tekanan kepada Rusia.

Pada saat ini, (apa yang tercatat di dalam buku harian Abdul Hameed) bahawa dia merasa dinding sedang jatuh ke atas dirinya, dan dia merasa dia bersendirian. Dia tidak mampu melawan musuh-musuh negara Islam secara bersendirani. Ia kemudiannya mula bersekutu dengan Jerman, tapi itu juga tidak memadai (berbaloi), kerana Jerman juga menginginkan sebahagian dari negara Uthmaniyah. Pada waktu itu Sultan Abdul Hameed telah merasa bahawa peperangan besar-besaran sudah hampir tiba. Dan jelas, dengan sisa-sisa negara Uthmaniyah yang masih setia akan dipertahankan dan diperjuangkan.

Abdul Hameed memerlukan sesuatu yang besar, sesuatu yang kuat, sesuatu yang boleh membangkitkan semangat perpaduan umat Islam di hati setiap kaum muslimin di seluruh dunia Islam. Abdul Hameed mencari-cari caranya dan akhirnya membuat keputusan untuk menbinakan landasan keretapi Hijaz Rail (1900). Jalan kereta api menghubung Damsyik ke Madinah, dan dari Aqaba ke Maan. Landasan ini menjadi lambang kepada penyatuan(perpaduan) Islam. Semua umat Islam yang menggunakan landasan keretapi ini untuk menunaikan Haji akan merasa bahawa Khalifa Uthmaniyah berusaha untuk membawa mereka lebih akrab, dengan adanya sistem telegraf baru yang paling canggih dan jalan keretapi untuk kemudahan mereka.

Rakyat Islam mulai merasa mereka dihormati dan dihargai dan mereka berterima kasih kepada Kerajaan Uthmaniyah. Pembiayaan pembinaan landasan keretapi telah dapat kembali pulangan dalam beberapa tahun sahaja. Ia juga berperanan sangat penting untuk menghubung beberapa daerah di negara Islam. Juga digunakan sebagai pusat pengangkutan pantas bagi tujuan unit2 tentera.

Abdul Hameed juga melancarkan kempen penyebaran idea2 Islam bagi tujuan sokongan kepada penyatuan Islam di Rusia selatan, India, Pakistan, dan Afrika. Dia mulai mengundang ramai sarjana Islam dari Indonesia, Afrika dan India untuk datang ke negara Uthmaniyah untuk program membina masjid dan institusi Islam di seluruh dunia Islam.


0 komen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...