Ahad, 29 April 2012

Freemason Di Malaysia

Align Center


Apa itu Freemason ? Mungkin ramai rakyat Malaysia yang tidak tahu tentang Freemason.

Freemason ialah pertubuhan persaudaraan yang muncul dengan asal usul yang kabur antara akhir abad ke-16 hingga awal abad ke-17. Pertubuhan ini kini wujud dalam berbagai-bagai bentuk di seluruh dunia,dengan keahliannya dianggarkan sebanyak sekitar lima juta (termasuk sekitar 480,000 orang di England, Scotland dan Ireland sahaja, serta lebih kurang dua juta orang di Amerika Syarikat, Pertubuhan Freemason yang wujud dalam pelbagai bentuk berkongsi prinsip dan pandangan moral dan metafizik yang sama, lazimnya mereka berkongsi kepercayaan kepada satu Makhluk Agung (Dajjal)Secara ringkasnya,freemason adalah satu badan atau satu pertubuhan yang menyokong agenda Dajjal

FREEMASON DI MALAYSIA !!!

Di Malaysia, cawangan Freemason beroperasi sebagai Lodge Besar Kepulauan Timur (District Grand Lodges of the Eastern Archipelago atau DGLEA dan bukannya District Grand Lodge of Middle East seperti

yang diuar-uarkan oleh beberapa blog sebelum ini). DGLME secara rasmi bermula di Kuala Lumpur pada 20 Oktober 1916. Ia dipanggil Timur Tengah kerana pada awal kurun ke-19, setiap yang berada antara timur India tidak termasuk timur jauh (Hong Kong, China dan Jepun) dikenali sebagai Timur Tengah. Hanya pada kurun ke-20, istilah Timur Tengah merujuk kepada negra Arab dan Teluk. Cawangan ni bagaimanapun tidak mahu mengubah namanya kerana sudah biasa dengan nama tersebut dan tradisinya.

District Grand Lodges of the Eastern Archipelago boleh dianggap sebagai…the ‘Governing Body‘ of all Masonic Lodges within Malaysia. Ada info yang menyatakan ianya bermula di Penang dan lebih awal dari itu dan ini adalah berdasarkan bukti berikut. Lihat gambar dibawah yang di dapati dari beberapa laman web Masonic di Malaysia.

Pada mesyuarat yang diadakan di Dewan Pulau Pinang Bangunan Perdagangan pada April ke-10 tahun 1875, ia telah memutuskan untuk membentuk Lodge Freemason di George Town. Pada 17 April 1875, satu petisyen yang meminta untuk Piagam Lodge di Pulau Pinang, dari yang terhormat Grand Master, HRH Albert Edward, Prince of Wales dan kemudian King Edward VII, telah dihantar melalui Timbalan Daerah serta-merta Lalu Grand Master, W. Bro. F. H. Gottlieb kepada RT. W. Bro. W. H. Baca, yang ketika itu di London. Lodge ini dipanggil ‘LODGE PULAU PINANG’.

Di Malaysia terdapat 14 logde Freemason!! Manakala Thailand hanya ada 4 sahaja. Samada kita perasan ataupun tidak, inilah kenyataan sekarang. Berikut adalah gambar-gambar Lodge yang terdapat di negara kita, Malaysia.

Dewan Freemason, 136 Jalan Utama, Penang


Dewan Freemason, Jalan Abu Bakar, Johor Bahru

Dewan Freemason, 27 Jalan Sultan Azlan Shah, 31400 Ipoh, Perak

Dewan Freemason, Jalan Chan Koon Cheng, 75000 Malacca

Dan banyak lagi, alamatnya seperti yang tertera di bawah. (Tiada Gambar)

1.Dewan Freemason, 08000 Sungai Petani, Kedah
2.Dewan Freemason, No 15 Jalan 18/16, Taman Kanagapuram, 46000 Petaling Jaya, Selangor
3.U0078 Jalan Merdeka,Federal Territory of Labuan
4.Dewan Freemason, Kota Kinabalu, Sabah
5.Lodge di Tawau, Sabah tiada alamat.
6.Tiada Lodge di Kuantan, Pahang (Negeri Pahang), Kuching (Negeri Sarawak) tapi dipercayai ianya aktif di negeri-negeri tersebut.

Cuba anda perhatikan logo-logo yang terdapat pada bangunan tersebut, apakah logo itu masih lagi tidak jelas?

Ternyata Freemason di Malaysia sudah lama bertapak,cuma kita yang masih tidak mahu untuk membuka mata.

1 komen:

Unknown berkata...

Kat kuching ada dewan untuk kumpulan eastern Freemason. Saya sendiri dh pernah masuk kat sana.masa tu keje part-time catering.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...