Rabu, 13 Jun 2012

Projek Nyamuk GM : Rakyat Malaysia Jadi Bahan Ujian Siri 1

Baru-baru ini, akhbar utama Iran iaitu Tehran Times telah melaporkan bahawa Malaysia akan menjalankan pre-test bagi menghalang penyakit denggi dari merebak.

Ujian awal ini dilakukan dengan cara melepaskan 2,000 hingga 3,000 nyamuk jantan berstatus GM (Genetically Modified) dengan tujuan dapat mengatasi potensi nyamuk aedes betina yang membawa virus denggi.

(Genetically Modifiedbermaksud sel-sel genetik organisma yang diubahsuai secara saintifik dan tujuan pengubahsuaian adalah mengikut objektif sesuatu penyelidikan)

Menurut Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar, nyamuk-nyamuk GM ini dijangka akan dilepaskan pada bulan Oktober atau November 2010 di negeri Bentong, Pahang dan Alor Gajah, Melaka. Namun begitu, cara bagaimana ia dilepaskan dan kawasan khusus tidak dinyatakan.

Menurut kementerian itu lagi, pelepasan ini selaras dengan statistik yang dikeluarkan World Health Organization (WHO) yang menyatakan peratus mangsa jangkitan meningkat setiap tahun dan setakat ini dianggarkan 50 juta orang telah dijangkiti denggi.

Proses Pelepasan Yang Dijangka

Dalam permohonan Institut Penyelidikan Perubatan Malaysia (IMR) terhadap National Biosafety Board, disebut bahawa pelepasan akan dijalankan dalam 2 fasa. Fasa pertama, melibatkan kawasan yang berhampiran petempatan penduduk manakala fasa ke-2 adalah sebaliknya.

IMR menegaskan bahawa nyamuk jantan GM ini direka khusus agar boleh mati dalam tempoh tidak lebih 30 hari dan bersifat mandul. Apabila ia mengawan bersama nyamuk Aedes betina maka diharapkan telur-telur akan mati dan dijangka boleh menghalang generasi nyamuk Aedes seterusnya.

Maklumat lanjut boleh dilihat di sini

Penentangan Masyarakat

Walaupun projek nyamuk GM ini telah bermula sejak 2006 di Malaysia, ia masih lagi dipersoalkan oleh sesetengah pihak khususnya Ketua Pengarah Pusat Alam Sekitar, Teknologi dan Pembangunan (CETDEM), Gurmit Singh. Menurutnya;

“Once you release these GM mosquitoes into the environment, you have no control and it can create more problems than solving them,”

“If the larvae come into contact with the tetracycline, the chances of the larvae surviving is higher than it dying off,”

“We don’t know how the genetic flow will be affected. The non-targeted species might be adversely affected and increase the risk of ecological harm.

Pandangan Blog Konspirasi

Kami lebih cenderung untuk menyokong kenyataan Gurmit Singh kerana di dalam permohonan yang dilakukan oleh Institut Penyelidikan Perubatan (IMR), mereka dengan jelas menyatakan ia suatu ‘field experiment’.

Saintis Nyamuk GM

Sebenarnya kerajaan Malaysia telah mengambil teknologi ini dari penyelidikan saintis-saintis Oxitec yang berpengkalan di UK. Penyelidikan diletakkan terus di bawah Institut Penyelidikan Perubatan (IMR), Kementerian Kesihatan Malaysia.

Seperkara yang harus diingat ialah Oxitec merupakan institut penyelidikan persendirian yang menerima pembiayaan penuh dari 3 orang Yahudi Elit iaitu Bill Gates, Melinda Gates dan Warren Buffet di bawah Gates Foundation. Manakala Bill & Melinda Foundation juga sentiasa berkerjasama dengan Rockefeller Foundation dalam bidang-bidang tertentu.

Bantahan Dari Rakyat

Walaupun ia suatu projek yang masih diperingkat pra-matang, namun IMR telah meminta pandangan orang ramai untuk diajukan kepada mereka. Tarikh tutup adalah 4 September 2010.

Kami menyarankan kepada semua pembaca-pembaca khususnya penduduk Bentong, Pahang dan Alor Gajah, Melaka mendesak pihak berwajib (emel atau surat) mengubah kawasan ujian ke kawasan lain. Atau lebih baik kawasan Presint 4, Putrajaya dijadikan ujian.

Walaupun ia sudah agak lewat, tetapi desakan melalui emel yang bertalu-talu kemungkinan besar akan menarik sedikit perhatian dari Biosaftey Board.

Hantar surat atau emel kepada;

Ketua Pengarah, Jabatan Biokeselamatan, Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar, Aras 1, Podium 2, Wisma Sumber Asli, No. 25, Persiaran Perdana, Presint 4, 62574 Putrajaya, MALAYSIA.

E-mel: biosafety@nre.gov.my.

No. Faks: 03-88904935.

0 komen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...