Khamis, 19 April 2012

Siri 5 - Adakah Dajjal Penghidap Sindrom HUNTER?

Sebelum ini saya ada menerangkan tentang kajian saya mengenai berkemungkinan Dajjal itu berasal dari suku Ashkenazi. Kali ini saya cuba menjangkau teori saya itu ke arah lebih spesifik iaitu rupa bentuknya.

AMARAN : Teori ini hanya sekadar teori, jangan terlalu berpegang kepadanya. Saya memohon agar para pembaca membacanya sekadar pengetahuan sahaja.

Adakah Dajjal Penghidap Penyakit Hunter?

Teori ini agak keterlaluan jika didengar kerana Rasulullah SAW tidak pernah langsung menyatakan Dajjal mengidap sebarang penyakit. Namun kita harus ingat, baginda meninggalkan satu klu (kata kunci) untuk menjelaskan bahawa Dajjal itu mempunyai penyakit yang kronik (pada pengkajian saya).

Apakah klu tersebut? Klu tersebut boleh dilihat pada hadith di bawah:

Sabda Rasulullah SAW;

”Orang tua Dajjal tidak pernah mendapatkan anak selama 30 tahun, kemudian lahirlah dari keduanya seorang anak lelaki yang hanya bermata satu, ….”

(Riwayat oleh At-Tarmizi)

Huraian klu :

Hadith di atas menjelaskan setelah 30 tahun berkahwin barulah ibu bapanya beroleh anak. Dari segi ilmu perubatan, anak yang dikandung oleh wanita yang sudah berusia berisiko untuk mendapat penyakit-penyakit genetik.

Risiko Hamil Di Lewat Usia

Jika merujuk kepada hadith di atas, Rasulullah SAW mengkhabarkan ibu Dajjal melahirkannya pada usia yang lewat. Untuk menyimpulkan teori rupa bentuk Dajjal ini, kita buat andaian ibu bapanya berkahwin pada usia 20 tahun.

Hadith mengatakan setelah 30 tahun berkahwin barulah mereka beroleh anak. Jadi andaian yang boleh dibuat ialah ibu Dajjal mengandungkannya pada usia 50-an.

Ilmu perubatan moden mengatakan bahawa wanita yang hamil pada usia melebihi 35 tahun berisiko mendapat kandungan bermasalah. Kandungan berisiko mendapat masalah Down Sindrome.

Apakah Down Sindrome?

Simpton pesakit Down Sindrome hampir sama dengan Sindrom Hunter cuma pesakit Down Sindrome lebih lanjut usia dan ‘rupa fizikal’ mereka lebih baik daripada rupa fizikal penghidap Sindrom Hunter.

Permasalahan Down Sindrome tidak dapat saya kaitkan dengan Dajjal kerana masalah Down Sindrome dihadapi oleh semua masyarakat dunia. Manakala Sindrom Hunter pula lebih menarik untuk dikaji kerana ia hanya menyerang masyarakat Yahudi Ashkenazi.

Apakah Sindrom Hunter?

Nama asal sindorm ini ialah Mucolipidosis IV, ia digelar Sindrom Hunter kerana penyakit genetik ini mula-mula dikenalpasti oleh seorang doktor terkenal iaitu Charles A. Hunter (1873-1955), beliau mula mengkaji secara terperinci pada 1917.

Charles A. Hunter mulanya seorang ahli Fizik, dilahirkan di Scotland. Selepas menjadi doktor, Hunter berhijrah ke Kanada dan mula bekerja sebagai pengamal perubatan di Winnipeg, Manitoba.

Sindrom ini dikenalpasti Hunter sebagai dibawa oleh majoriti wanita-wanita Yahudi dari suku Ashkenazi. Disebabkan itu, penyakit genetik ini lebih cenderung atau majoritinya menyerang kebanyakan golongan lelaki Ashkenazi.

(lihat dalam laman web Albert Enstein Healthcare Network)

Ciri-Ciri Fizikal Dajjal Menurut Hadith

Berikut ialah ciric-ciri fizikal Dajjal seperti yang diterangkan dalam hadith;

“….sesungguhnya al-Masikh Dajjal adalah lelaki pendek, hujung tapak kakinya berdekatan sedangkan tumitnya berjauhan, beambut kerinting, bermata sebelah dengan mata yang terhapus.”

(Riwayat Abu Daud dalam Kitab Takrijul Misykat)

“…sesungguhnya kepala Dajjal dari belakangnya tebal berkelok-kelok.”

(Hadith riwayat Imam Ahmad dari Hisyam bin ‘Amir)

Penyakit Genetik Bangsa Yahudi Ashkenazi

Berikut di bawah adalah senarai penyakit genetik yang diturunkan Allah SWT ke atas bangsa Yahudi Ashkenazi.

  1. Bloom’s Syndrome
  2. Canavan Disease
  3. Cystic Fibrosis
  4. Factor XI Deficiency
  5. Familial Dysautonomia (Riley-Day syndrome)
  6. Fanconi Anemia
  7. Gaucher Disease
  8. Mucolipidosis IV
  9. Niemann-Pick Disease
  10. Non-Classical Adrenal Hyperplasia
  11. Nonsyndromic Hearing Loss
  12. Tay-Sachs Disease
  13. Torsion Dystonia

Amat menghairankan mengapa simptom-simptom dari Sindrom Hunter ini hampir bersamaan dengan tanda-tanda yang diberitahu dalam hadith. Mungkinkah sindrom ini telah lama wujud tetapi tiada pengkajian yang teliti untuk mentafsirkannya.

Adakah Ibu Dajjal Pembawa Sindrom Hunter?

Sabda Rasulullah SAW;

“Ayahnya seorang lelaki bertubuh tinggi, berdaging tidak teratur, berhidung panjang seolah-olah hidungnya adalah paruh burung. Ibunya adalah seorang wanita berbadan besar, bertangan panjang dan berpayu dara besar.”

(Diriwayatkan oleh Ahmad dari Abu Bakar dari Tarmizi dari Hammand Bin Salamah)

Jika berhujah berasaskan teori rambang ini, saya akan berkatakan YA. Berdasarkan hadith yang disebutkan di atas, ibu Dajjal mempunyai tiga (3) ciri-ciri jelas fizikal.

Kesimpulan

Adakah suku Yahudi lain juga mendapat bala penyakit daripada Allah? Ya, suku Yahudi yang lain juga mendapat penyakit genetik. Namun, penyakit-penyakit yang dihidapi tidak ketara dalam bentuk fizikal seperti suku Ashkenazi.

Teori sama ada Dajjal itu menghidap Sindrom Hunter atau tidak mungkin terlalu spesifik. Dan saya mengharapkan para pembaca tidak berpegang pada teori yang masih samar-samar ini. Kajian ini hanyalah sekadar mencari bukti-bukti berbentuk fakta untuk melihat kebenaran hadith-hadith Rasulullah SAW.

Wallahu’alam…

Gambar-Gambar Pesakit Sindrom Hunter

sindrom hunter sindrom hunter 2
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...