Ahad, 22 April 2012

Sejarah Kejatuhan Kerajaan Islam Terakhir Siri 4

Sebelum pengaruh Islam menjadi lagi luas, negara2 Barat bertindak pantas dengan menggalakkan rakyat Teluk Tunisia untuk bangun memberontak terhadap kerajaan Uthmaniyah bermula sejak tahun 1877. Akhirnya pada tahun 1881, Perancis berjaya menduduki Tunisia. Pada tahun 1882 Britian menawan Mesir. Kemudiannya Belanda menyerang Indonesia dan Rusia menyerang Asia Tengah. Britain mempeluaskan lagi penaklukannya ke negara India dan Sudan. Sudah nampak dengan jelas bahawa negara2 Barat sedang menghancurkan dunia Islam.

Akhirnya, pada hari Selasa 27 April 1909, 240 ahli senat Uthmaniyah bersepakat di bawah tekanan golongan Turki Muda Kebangsaan untuk melucutkan Abdul Hameed dari kekuasaan. Senator Sheikh Hamdi Afandi Mali telah mengeluarkan Fatwa tentang penghapusan kuasa. Ahli2 senat Uthmaniyah bersetuju dengan Fatwa tersebut.

Berikut adalah terjemahan dari fatwa itu:
"Jika imam kaum muslimin mengambil kepentingan isu-isu keagamaan dari buku perundangan dan mengumpul buku-buku tersebut, membazir wang negara dan terikat dengan perjanjian yang bertentangan dengan undang-undang Islam, membunuh, menangkap, mengusir rakyat tanpa alasan, kemudian telah berjanji untuk berhenti melakukannya akan tetapi masih melakukannya lagi untuk merosakkan keadaan kaum muslimin di seluruh dunia Islam, maka pemimpin ini harus dikeluarkan dari pejabatnya. Jika penghapusan kuasanya untuk mendapatkan keadaan yang lebih baik daripada membiarkan ia terus tinggal di pejabat, lalu ia mempunyai dua pilihan sama ada mengundurkan diri atau dibuang dari pejabat. "
Syekh Of Islam Mohammad Día 'Aldin Afandi

Fatwa yang sangat aneh dan setiap orang dapat melihat bahawa kandungannya tidak melambangkan dengan perbuatan dan tindakan Abdul Hameed. Setelah itu Ketua Majlis Menteri, Tawfiq Pasha dipanggil untuk memberitahu Abdul Hameed tentang keputusan tersebut. Ia menolak untuk melakukannya. Jadi, mereka mengirimnya sekumpulan empat orang: Aref Hikmat, Aram Afandi (Armenia), As'ad Tobatani dan Emanuel Qrasow (Yahudi). Sebaik saja mereka masuk ke pejabatnya, mereka mendapati Abdul Hameed berdiri dengan tenangnya, Aref Hikmat membacakan fatwa kepadanya, lalu As'ad Tobatani maju dan mengatakan "kerajaan telah memindahkan kamu dari pejabat kamu." Abdul Hameed menjadi marah lalu berkata "kerajaan telah hapuskan saya dari pejabat saya, yang itu saya terima ... tapi mengapa kau membawa Yahudi ke ibupejabat Khilafah? " dan ia menunjuk kepada Qrasow.

Jelas bahawa ini adalah tindakbalas Yahudi apabila Abdul Hameed menolak penjualan Palestin kepada orang Yahudi. Sekarang mereka telah tunjukkan kepadanya bahawa mereka adalah sebahagian daripada rancangan pengusirannya. Ini adalah satu tamparan hebat terhadap Abdul Hameed dan wajah umat Islam.

Photobucket
Sebuah gambar yang menunjukkan Abdul Hameed dan empat orang ketika dia mengatakan ia dipindahkan dari pejabat.

Akhirnya, selepas Abdul Hameed hilang kuasa datanglah beberapa pemimpin Islam yang lemah. Mereka tidak boleh mempertahankan negara dan mereka kehilangan kekuatan dengan mudah. Semasa Sultan Abdul Hameed berkuasa beliau menjangkakan, Perang Dunia I akan berlaku melibatkan kuasa barat dengan negara Uthmaniyah untuk dibahagi-bahagikan kepada negara yang lebih kecil.

Arab memberontak di Hijaz dengan bantuan British dan Perancis, yang kemudiannya mereka dikhianati dan meletakkan mereka di bawah jajahannya, dan memberikan Islam Palestin kepada orang Yahudi.

Turki Muda Kebangsaan mengambil kekuasaan dan Mustafa Kemal Ataturk membatalkan Khilafah Islam pada tahun 1924. Itu adalah berakhirnya sebuah kepemimpinan bersatu bagi Muslim untuk 1300 tahun. Barat telah berjaya sepenuhnya.

Sumber rujukan utama cerita2 sejarah di atas adalah dari : Sumber : http://www.ummah.net/sultan/

Photobucket
Perisytiharan Perang Dunia 1 dari pihak kerajaan Empayar Uthmaniyah

Dengan itu parlimen Britain ishtihar ‘holy war’ keatas negara2 Uthmaniyah maka tercetuslah perang dunia pertama. Orang2 Arab berpakat dgn Britain untuk belot kepada Uthmaniyah – dalang di sebalik orang2 Arab ialah zionist. Malah Arab telah mengadakan perjanjian dgn zionist sebagai pelan damai untuk membenarkan Arab menubuhkan negara Arab di semenanjung Arab dan Israel menjadikan Palestine sebagai negara mereka.

Photobucket
Gambar; Pengkhianat atau pembelot Uthmaniyah dari keturunan Arab yang dihukum gantung oleh Komande 4th Army, Ahmet Kamal , dalam Perang Dunia Pertama. Hukum tembak atau gantung sampai mati adalah hukuman yang banyak dilakukan kepada pengkhianat / pembelot negara semasa Perang Dunia Pertama.

Selepas Abdul Hameed dilucutkan dari jawatannya, ramai penulis mula menyerang peribadinya. Salah seorang dari mereka ini ialah John Haslib, dengan bukunya "Sultan Merah" menjadi terkenal, dan dialih-bahasakan ke banyak bahasa seperti Bahasa Arab dan Turki. Sebuah buku Turki berjudul "Iki me vrin perde arkasi - yazan: nafiz tansu" oleh Ararat Yayinevi juga merupakan sebahagian daripada propaganda kebencian terhadap negara Uthmaniyah yang semakin tenggelam. Sebuah lagi buku ditulis oleh orang Arab Kristian yang terkenal Georgy Zaydan dalam bukunya "Cerita Dari Sejarah Islam - Revolusi Uthmaniyah". Buku-buku ini tidak lain hanyalah cerita-cerita pembohongan oleh orang-orang yang bencikan Islam dan bencikan muslimin yang sangat mendalam. Buku itu menyajikan bahawa Sultan Abdul Hameed tenggelam didalam kesenangan hidup seperti bermain perempuan dan ketagih arak, dan pemerintah zalim yang kejam terhadap musuh-musuh politiknya tanpa memberi keampunan dan juga terhadap orang-orangnya. Tuduhan-tuduhan tersebut adalah tidak benar dan suatu hari nanti kebenaran akan muncul.

Photobucket
Sebahagian buku yg penuh dengan pembohongan terhadap Abdul Hameed.

0 komen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...