Selasa, 5 Jun 2012

Iron Maiden Dan Entiti Keyahudian

Pergolakan yang berlaku antara Hizbullah dan Israel pada April 2006 dahulu telah mengejutkan ramai pihak. Keadaan menjadi huru-hara di Lubnan terutamanya kawasan pentadbiran parti Hizbullah.

Dalam drama peperangan itu pihak Israel telah mengalami kekalahan teruk dan amat memalukan sebagai negara yang mempunyai senjata tercanggih di dunia. Askar Israel dikalahkan hanya dengan AK-47 milik pejuang Hizbullah.

Namun dalam kesibukan peperangan yang brlangsung dari 12 Julai hingga 14 Ogos 2006 itu, terdapat sesuatu yang mencurigakan dan memeranjatkan.

Iaitu berkenaan dengan seorang juruterbang yang terlibat dalam operasi pemindahan rakyat Britain dari Lubnan ketika perang.


(Gambar) Vokalis utama Iron Maiden, Bruce Dickinson

Juruterbang itu dikenalpasti sebagai bekas penyanyi utama kumpulan Heavy Metal era 90-an iaitu Bruce Dickinson.

Bruce adalah juruterbang berlesen dan ketika menjadi juruterbang beliau juga masih lagi bergiat aktif dalam arena muzik, penulisan dan pelbagai rancangan televisyen.

Dalam operasi pemindahan rakyat 200 rakyat Britain itu, Bruce dilaporkan membawa pesawat Boeing 757 dari Lubnan dan mendarat di Lapangan Terbang Gatwick, London.

Adakah Bruce Dickinson Yahudi?

Beliau adalah seorang Kristian Katholik dan anak kepada mekanik tentera. Kehidupan Bruce ketika kecil hingga dewasa amat teratur dan pernah memasuki kem tentera dan universiti.

Bruce tidak menubuhkan Iron Maiden tetapi beliau diterima masuk setelah menjalani audition pemilihan vokalis selepas vokalis utama kumpulan itu dipecat.

Stratton Dihalau Dari Iron Maiden

(Kiri) Steve Harris (Kanan) Dennis Stratton

Kumpulan Iron Maiden amat dikenali sebagai cristian metal band dan dianggotai golongan racis kristian. Ketua kumpulan Iron Maiden iaitu Steve Harris adalah contoh terbaik golongan racis.

Semasa mahu menerbitkan album kedua iaitu Killers (1981), Harris telah mengenalpasti bahawa Stratton sebenarnya beragama Judais yakni seorang Yahudi.

Harris berkata; “”…and so, that is why Christianity advocates love, and…what? A what? A f***ing jew in our band!? GET OUT, JEW!”

Tanpa berfikir panjang Harris terus memecat Stratton atas alasan dia bencikan Yahudi dalam kumpulan Iron Maiden.

Apa yang boleh dibanggakan dengan Iron Maiden?

Tiada apa yang boleh dibanggakan, walaupun kumpulan ini terkenal sebagai anti-Yahudi tetapi pengaruh yang dibawa tetap tidak memberi kebaikan kepada golongan muda khususnya remaja Islam.

Namun sejak Bruce Dickinson menerbangkan rakyat Britain semasa Perang Hizbullah – Israel 2006 dulu, banyak majalah-majalah hiburan Yahudi memberikan pujian. Tambahan pula selepas itu Bruce juga terlibat dalam penghantaran pasukan bola sepak Ranger FC ke Tel Aviv untuk suatu perlawanan UEAFA Cup.

Ini sesuatu yang merunsingkan tentang siapa sebenarnya Bruce Dickinson? Adakah Steve Harris tidak perasan akan perkembangan aktiviti Bruce?

0 komen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...